ترنــــم اندیشـــــه

مبانی زبان فارسی.دانشگاه فرهنگیان .پردیس شهید باهنر کرمان

ترنــــم اندیشـــــه

مبانی زبان فارسی.دانشگاه فرهنگیان .پردیس شهید باهنر کرمان

مشخصات بلاگ
ترنــــم اندیشـــــه

این وبلاگ در جهت آشنایی شما با مبانی زبان فارسی و انجام کاری گروهی با راهنمایی های جناب آقای علی پور میرزایی طراحی شده است.
نویسندگان:
زهرا سعیدی
سحر صفوی
مهرنوش سلمانی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
  • ۱۷ ارديبهشت ۹۴، ۰۰:۳۲ - زهرا
    عالییی

تقویت جمله سازی در دانش آموزان..

يكشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۵۰ ب.ظ

3- تغییر کلمات جمله : با این تمرین جمله های مکتوب آماده ای را به دانش آموزان ارائه می دهیم که زیر بعضی از کلمات آن ها خط کشیده شده است. مثال :

 

« امروز هوا خیلی سرد بود.                 امروز هوا خیلی گرم است. » تضاد

 

« امروز به مشهد می روم.                    فردا به مشهد خواهم رفت .» آینده

 

« من سیب دوست دارم.                       من سیب دوست ندارم . » منفی

 

شهر خود را دوست دارم.                     شهر خود را دوست داری؟ » پرسشی

 4- جور کردن گروه کلمات : به وسیله این تمرین دو فهرست از گروه کلمات به دانش آموزان ارائه می کنیم و از آنان می خواهیم بین گروههای واژگان ارتباطی معنی دار برقرار نمایند.

 

الف) من و دوستم                                - قشنگ است.

 

ب) مداد من                                        - سرخ است.

 

ج) شهر شیراز                                      - به مسافرت می رویم.

5- پر کردن جای خالی جمله در تمرین مذکور : جمله هایی را که جای یک یا چند کلمه ی آن ها خالی است به دانش آموزان ارائه می کنیم و از آنان می خواهیم کلمات مناسب را در جای خالی قرار دهند.

 

« حسن سه سیب ...............................میز می گذارد. ( از – زیرا – روی – در )

 

سارا .....................       خانه .............................. بازار آمد . ( بی – از – تا – چون – به )

6- منظم سازی جملات در هم ریخته : در این تمرین کلمه های جمله  را  بدون  نظم خاصی    در هم  می ریزیم  و  از دانش آموزان می خواهیم جمله های صحیح و منظم بسازید. مثال :

 

سینما  ، به ، دیروز  ، دوستم  ، رفتم ، با  ، من

 7- گسترش جمله ها ( تکمیل جمله ) :

 

تو به تهران می روی و من در کلاس سوم .......................................................................................... .

 8- کوتاه سازی :

 

حسن و بردارش به خانه ما آمدند. و آنان به خانه ما آمدند.

 10- تمرینات افزایش :

 

من سیب می خورم . (قرمز)  - من سیب قرمز می خورم.

 11- ترکیب جمله های ساده :

 

آن مرد برادر حسن است. آن مرد کشاورز است.   آن مرد کشاورز است.

 12- جمله سازی با کلمات داده شده :

 13- جمله سازی در قالب پاسخ بر پرسش های کتبی 

14- نگارش ساده و خلاق – انشاء نویسی – خاطره نویسی – نامه نگاری – گزارش نویسی – دنباله نویسی

 


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی