تقویت جمله سازی در دانش آموزان..
3- تغییر کلمات جمله : با این تمرین جمله های مکتوب آماده ای را به دانش آموزان ارائه می دهیم که زیر بعضی از کلمات آن ها خط کشیده شده است. مثال :
« امروز هوا خیلی سرد بود. امروز هوا خیلی گرم است. » تضاد
« امروز به مشهد می روم. فردا به مشهد خواهم رفت .» آینده
« من سیب دوست دارم. من سیب دوست ندارم . » منفی
شهر خود را دوست دارم. شهر خود را دوست داری؟ » پرسشی
4- جور کردن گروه کلمات : به وسیله این تمرین دو فهرست از گروه کلمات به دانش آموزان ارائه می کنیم و از آنان می خواهیم بین گروههای واژگان ارتباطی معنی دار برقرار نمایند.
الف) من و دوستم - قشنگ است.
ب) مداد من - سرخ است.
ج) شهر شیراز - به مسافرت می رویم.
5- پر کردن جای خالی جمله در تمرین مذکور : جمله هایی را که جای یک یا چند کلمه ی آن ها خالی است به دانش آموزان ارائه می کنیم و از آنان می خواهیم کلمات مناسب را در جای خالی قرار دهند.
« حسن سه سیب ...............................میز می گذارد. ( از – زیرا – روی – در )
سارا ..................... خانه .............................. بازار آمد . ( بی – از – تا – چون – به )
6- منظم سازی جملات در هم ریخته : در این تمرین کلمه های جمله را بدون نظم خاصی در هم می ریزیم و از دانش آموزان می خواهیم جمله های صحیح و منظم بسازید. مثال :
سینما ، به ، دیروز ، دوستم ، رفتم ، با ، من
7- گسترش جمله ها ( تکمیل جمله ) :
تو به تهران می روی و من در کلاس سوم .......................................................................................... .
8- کوتاه سازی :
حسن و بردارش به خانه ما آمدند. و آنان به خانه ما آمدند.
10- تمرینات افزایش :
من سیب می خورم . (قرمز) - من سیب قرمز می خورم.
11- ترکیب جمله های ساده :
آن مرد برادر حسن است. آن مرد کشاورز است. آن مرد کشاورز است.
12- جمله سازی با کلمات داده شده :
13- جمله سازی در قالب پاسخ بر پرسش های کتبی
14- نگارش ساده و خلاق – انشاء نویسی – خاطره نویسی – نامه نگاری – گزارش نویسی – دنباله نویسی
- ۹۴/۰۳/۱۷