ترنــــم اندیشـــــه

مبانی زبان فارسی.دانشگاه فرهنگیان .پردیس شهید باهنر کرمان

ترنــــم اندیشـــــه

مبانی زبان فارسی.دانشگاه فرهنگیان .پردیس شهید باهنر کرمان

مشخصات بلاگ
ترنــــم اندیشـــــه

این وبلاگ در جهت آشنایی شما با مبانی زبان فارسی و انجام کاری گروهی با راهنمایی های جناب آقای علی پور میرزایی طراحی شده است.
نویسندگان:
زهرا سعیدی
سحر صفوی
مهرنوش سلمانی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
  • ۱۷ ارديبهشت ۹۴، ۰۰:۳۲ - زهرا
    عالییی

راهکارهایی جهت زیبا نوشتن دانش اموزان

يكشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۲۳ ب.ظ

معلمان با اصول صحیح نوشتن آشنا و دارای خط خوش باشند.

برای معلمان در زمینه خط نستعلیق دوره‌های کارآموزی آموزش ضمن خدمت گذاشته شود تا پس از دیدن دوره‌های لازم، در کلاس حضور یابند.

انگیزه آموزش خط زیبا به دانش‌آموزان در معلمان تقویت شود.

معلمان در مورد خط بچه‌ها را توبیخ نکنند.

معلم با رفتار خود در میان دانش‌آموزان تبعیض قایل نشود.

با رسیدگی انفرادی به نوشته‌های کودکان ضعیف دلیل بدخطی بررسی و برای برطرف کردن آن تمهیدات لازم اندیشیده شود.

علاقه و انگیزه برای صحیح نوشتن و زیبانویسی را در کودکان تقویت کنند.

دانش آموزان سال اول دبستان، مچ و انگشتان های ضعیفی دارند. معلم با دادن تمرینات مناسب مانند بازی با خمیر بازی، مچاله کردن کاغذ و رورنامه و ... سعی در تقویت مچ دانش آموزان را داشته باشد.

معلم همواره نظر دانش آموز را به خط زمینه دفتر معطوف کند.

به تفاوت‌های فردی و نقاط قوت و ضعف دانش‌آموزان توجه شود.

مقدار تکالیف با توانایی کودکان تناسب داشته باشد.

تکالیف هدفدار باشد و باعث تقویت قوای ذهنی کودک شود.

تکالیف به گونه‌ای باشد تا تمرین و تکرار آنها باعث تثبیت یادگیری شود.

تکالیف به صورت مستمــــر مورد رسیدگــی معلم قرار گیرد و او از تشویق و تذکر استفاده کند.

اهمیت انجام دادن تکالیف نوشتنی برای کودک مشخص باشد.

از الفاظ مناسب و زیبا مانند بسیار خوب، عالی، آفرین فرزندم و ... در تأیید نوشته‌های کودکان استفاده شود. (از بازخوردهایی توصیفی استفاده شود.)

هرگز نباید تکالیف دانش‌آموزان را خط زد، زیرا انگیزه زیبا نوشتن را در آنها از بین می‌برد.

در نوع تکالیف تنوع وجود داشته باشد تا رغبت انجام دادن آن در دانش‌آموز ایجاد شود.

بعضی اشتباهات دانش‌آموزان چشم‌پوشی شود و او مورد راهنمایی قرار گیرد.

هدف از نوشتن به صورت خط نستعلیق برای دانش‌آموزان روشن باشد.

دانش‌آموزان به خط زمینه دفتر و تخته کلاس توجه کنند.

هر از چند گاهی دانش آموزان خوش خط مورد تشویق هم کلاسی ها و معلم قرار گیرند.

دانش‌آموزان به جهت‌های حرکت در نوشتن مانند بالابه پایین، راست به چپ و زیر خط دقت کنند.

کودک مداد را به طور صحیح در دست بگیرد و برای نوشتن، از ابزار مناسب استفاده کند.

با رعایت نظم و پاکیزگی صفحه دفتر خود را کثیف نکند.

بررسی شود آیا دانش آموز در هنگام نوشتن از مشکلی رنج می برد یا نه؟

اگر دانش آموزی یک بند را خوش خط و تمیز بنویسد بهتر از دانش آموزی است که صفحاتی را بدون توجه بنویسد. پس تکالیف بیش از حد را باید کنار گذاشت.

دانش آموز زیاد درشت و زیاد ریز ننویسد و به یک اندازه نوشتن عادت کند.

در آغاز نوشتن از دفاتر خط‌دار استفاده کند تا بتواند در مراحل بعدی بدون استفاده از خط زمینه مطلب خود را در خطی مستقیم و درست بنویسد.

دانش‌آموزان عادت کنند واژگان را یک‌سره و یک باره بنویسند و سپس نقطه‌های حروف هر کلمه را بگذارند.

دانش آموزان ابتدایی به خصوص سال های اولیه دبستان فقط از مداد استفاده کنند .

      بهتر است تا زمانی که شاگردان به درست نوشتن عادت کنند، تکالیف خود را در کلاس و زیر نظر مستقیم معلم انجام دهند.

دانش‌آموزان نوشتن واژگان دیگر را نیز تمرین کنند و نوشتن کلمات و رونویسی مختص به کتاب نباشد تا درست نوشتن کلمات دیگر را نیز یاد بگیرند.

از وضع خانوادگی، مالی، فرهنگی، توانایی‌ها، حالات روحی روانی، عاطفی و بهداشتی دانش‌آموزان اطلاعات کافی در دست باشد، زیرا گاهی انگیزه‌های بدخطی ناراحتی‌های روحی  عاطفی و فرهنگی است.

یک رسم‌الخط یک دست و یکسان به خط ریز نستعلیق یا شبیه آن برای سال اول در نظر گرفته شود.

کتب درسی با رسم‌الخط تلطیف شده خط نستعلیق چاپ شود.

نگاه کردن به خط نستعلیق (مشق نظری) تأثیر زیادی در خوش‌نویسی دارد. بنابراین بهتر است از پایه اول دانش‌آموز با این خط آشنا شود.

معلمانی که پایه اول تدریس می کنند، در سرمشق دادن کلمات روی تابلوی کلاس، حتما خطی را با عنوان خط زمینه در نظر بگیرند.

به ساعت خوشنویسی اهمیت بیشتری داده شود.

موضوع بدخطی دانش آموزان با خانواده ها مطرح شود.

به تغییرات خط دانش آموزان توجه شود.

از رسم ‌الخط ‌های تحریری برای تقویت مهارت دانش‌آموزان در نوشتن استفاده شود (مانند تمرین‌هایی برای پر رنگ‌کردن کلمات تحریری، کپی کردن از روی آنها جهت تمرین، شبیه‌سازی به طور مستقیم از طریق نگاه کردن ( مشق نظری ) و عمل سایه‌زدن).

برای استفاده از خط نستعلیق به صورت مداوم و مستمر تأ‌کید شود.

به تجربه ی شخصی  خودم استفاده از تخته سیاه یا وایت برد در زیبا نویسی دانش آموزان تاثیری نداشته چرا که عمده فعالیت های دانش آموزان با مداد انجام می گیرد چه در کتاب کار و چه در دفتر مشق . بیش از هر چیز دقت ، حساسیت و وسواس معلم پایه ی اول است که باعث زیبا نویسی دانش آموزان خواهد شد . به استثناء دانش آموزانی که اختلالات  یادگیری و مشکلات جسمانی دارند . البته سهم  ژنتیک را نیز نباید در خوش خط و بد خطی افراد از نظر دور داشت . با این همه حساسیت معلم در زیبا نویسی  دانش آموزان با داشتن زمینه ی بد خطی نیز بســـــیار مؤثر خواهد بود .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی